–

Ons-Heer-Hemelvaart

Iets meer dan een maand na Pasen staat de volgende feestdag alweer voor de deur: Hemelvaartsdag.
Hemelvaart valt steeds op een donderdag maar elk jaar op een andere datum, dit jaar op 9 mei.
Voor velen zou het misschien beter op een vrijdag vallen, dan zat er alweer een verlengd weekend aan te komen en voor de meesten is het gewoon een leuke vrije dag.
Maar niet voor ons want, exact 40 dagen na Pasen – dat altijd op een zondag valt, heeft Jezus zich regelmatig laten zien aan de mensen en aan zijn leerlingen (Handelingen 1, 3) – is Hij
definitief naar de hemel gegaan. Daarom noemen wij het ook Zijn Hemelvaart, het opstijgen naar de hemel.

 

Maar waar is de hemel, waar is God?
We mogen ons niet inbeelden dat Jezus nu voorgoed verdwenen is in een wolkenhemel. Neen, het is een verhaal vol beeldspraak en symbolen. De evangelisten grepen naar de beeldspraak die zij kenden uit het oude Testament en vertelden over de berg, de wolk als duidelijke symbolen van Gods aanwezigheid.
De hemel dat is achter de wolken en in de Bijbel is een wolk altijd iets speciaals. Een wolk duidt op de aanwezigheid van God. Denken we maar aan de wolk boven de berg Sinaï of de wolk boven op de berg waar Jezus van gedaante veranderde. Met die beeldspraak wilden zij duidelijk maken dat Jezus, bij Zijn verrijzenis, werd verheven en verheerlijkt!
De oude catechismus antwoordde op de vraag waar is God: “ God is overal … en op alle plaatsen” maar vergat er misschien bij te zeggen: “maar vooral in het hart van de mensen die
liefde betonen”. Want inderdaad, daar is God, daar begint de hemel, waar mensen hartelijk en dienstbaar en liefdevol zijn in Zijn Naam.

 

Waar ging Jezus dan naartoe als Hij in de hemel werd opgenomen? Naar het hart van Zijn Vader en naar het hart van de mensen. Jezus die bij God opgenomen is, verblijft bij God maar
is ook nog hier, onder ons, want Jezus verschijnt nog altijd maar zien we Hem wel?

 

Wat betekent dit voor ons vandaag?
Leerlingen of studenten die in hun laatste jaar zitten beginnen de komende weken hard te blokken en ze beginnen ook stilaan afscheid te nemen van hun leraren, de school, de
klasgenoten en dit misschien met een beetje heimwee naar de voorbije jeugdperiode maar toch vooral met grote fierheid en blijde hoop over de eigen aanpak waarvoor zij staan: nieuwe school, universiteit, job … ze zullen op eigen benen hun weg moeten vinden.
Zo is ook voor ons Hemelvaart: het feest van de eerste onafhankelijkheid en volwassenheid op gelovig gebied. Jezus wordt verheven bij Zijn Vader en wij worden gezonden om zelf op
weg te gaan, vanuit Zijn Kracht, maar met onze talenten en vindingrijkheid.
We durven vertrouwen dat de liefde zoals Hij ons voordeed – en dat is de belangeloos dienende liefde – de enige en stuwende kracht is van onze wereld. Een geloofskeuze die niet
door iedereen wordt gevolgd.
Jezus vraagt dat wij op tocht gaan om Zijn ideaal voort te zetten: kenbaar maken dat de zichzelf gevende, onbaatzuchtige, belangloze dienende liefde de allerhoogste waarde is.
Hemelvaart is geen herdenking van Jezus die weg is.
Neen, het is een viering waarbij wij Jezus voortaan erkennen als de stuwende kracht voor ons leven , elke dag opnieuw. Hij geeft ons de opdracht om Zijn Woord en Zijn Liefde kenbaar te
maken vanuit Zijn bezieling in ons hart en dit in woord en daad.

 

We hopen jullie te mogen ontmoeten in de Ons Hemelvaartviering op donderdag 9 mei
om 09.30 u. in de Sint-Gertrudiskerk of
om 11.00 u. in de Sint-Ambrosiuskerk

 

Moge jullie bij God zijn en van daaruit ook bij de mensen rondom je. Ze zullen dan via jullie de nabijheid van God voelen. Zo wordt Hemelvaart vanzelf een Zalige Hoogdag